donderdag 7 mei 2015

10% van de Nederlandse smartphones hebben een kapot scherm!

Regelmatig zie ik mensen rondlopen met een kapot smartphone scherm. En dan meestal niet een klein barstje maar gewoon een compleet verbrijzeld scherm. Vandaag publiceerde Multiscope dat ze een onderzoek hebben gehouden over dit onderwerp en het blijkt dat 10% van de Nederlandse smartphones schermschade heeft. Dat is enorm. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn heilige koe een kapot scherm heeft. Mijn smartphone is bijna een lichaamsdeel van me en als het kapot is dan zou ik het direct laten vervangen. Maar daar wringt de schoen voor veel mensen, een display reparatie is heel duur, tussen de 200 en 300 euro. De kosten zitten hem niet alleen in de display, het zit hem ook in het arbeidsloon. Alvorens een scherm vervangen kan worden moet men bij de meeste toestellen heel veel onderdelen los halen voordat men er bij kan. En daarna alles weer terug. En tijd is geld!



Mijn schoonzus had haar gloednieuwe Galaxy S4 ook laten vallen. Een ongelukje zit vaak in een klein hoekje. Balen natuurlijk want ze had net een maand geleden haar abonnement verlengd voor 24 maanden. De kosten voor vervangen bij Samsung waren 275 euro en dat vond ze te duur. Mijn zwager is een handige Harry dus die wou het zelf doen. Hoe moeilijk kon dat zijn? MTS diploma op zak, Youtube video's hoe je het moet doen en voor 40 euro een nieuw display gekocht bij de Turkse winkel op de hoek. Dat pakte toch anders uit. Het uit en in elkaar halen bleek toch niet zo makkelijk te gaan als men het in de Youtube video deed. Degene die het voordeed had het waarschijnlijk al 100 keer gedaan en wist precies waar de zwakke punten zaten. Bij het uit elkaar halen scheurde er een flat cable en ook die kon bij de Turkse winkel aangeschaft worden voor 15 euro. Trots toonde mijn zwager zijn werk aan mijn schoonzus en dat voor maar 55 euro! De twee lange avonden dat hij er mee bezig was betaalde ze natuurlijk in liefde terug. Maar al snel bleek het toestel niet perfect te werken. Het display reageerde soms niet en ook de plek waar mijn schoonzus drukte correspondeerde niet met de plaats op het scherm. In de meeste gevallen een kwestie van kalibratie maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Na dagen lang geploeter gaf mijn schoonzus het op, het nieuwe scherm was ruk. Achteraf bleek dat het scherm een clone te zijn van goedkope Chinese makelij, vandaar de lage prijs van 40 euro. Maar wat heb je daar aan als het niet goed werkt? Dan is goedkoop duurkoop. Ze heeft uiteindelijk een nieuw toestel aangeschaft voor rond de 500 euro.

Hetzelfde met een kennis van die haar iPhone bij een telefoondokter in Utrecht liet repareren. 's Ochtends brengen, 's middags halen en dat voor bijna de helft van de prijs die Apple rekent. Ook hier gezeur met een slecht scherm wat niet zo goed reageert. Ze heeft hem vervolgens gedumpt op marktplaats en een nieuwe gekocht.

Al dit gezeur kan je bespaart blijven met een verzekering. Ik raad het tegenwoordig iedereen aan om het erbij te nemen, vooral als je in het verleden al een keer schade hebt gehad (de een is nu eenmaal onvoorzichtiger dan de ander). Ja, het kost je een tientje per maand maar dan heb je wel zekerheid dat je mooie smartphone, je lifeline, gewoon prima blijft werken. Natuurlijk betaal je een eigen risico bij schade, meestal tussen de 40 en 50 euro. Maar dat is een schijntje ten opzichte van de daadwerkelijke kosten. En dan wordt die gerepareerd met originele onderdelen bij een officiƫle reparateur.

Naast displayschade hoor ik ook regelmatig dat toestellen vocht- of waterschade hebben. In sommige gevallen duidelijk ontstaan door een val in de WC. Het is mij ook al een aantal keren BIJNA overkomen maar gelukkig stuiterde die dan net nog op de rand of er naast. Ik bewaar mijn telefoon meestal in mijn kontzak en daar zit het probleem. Tegenwoordig haal ik eerst mijn telefoon uit mijn broek voordat ik hem laat zakken.

Vochtschade is vaak onduidelijker. De elektronica wordt steeds gevoeliger en aantal keer in een dampende badkamer kan al voldoende zijn voor vochtschade. Of in de winter kan condens ontstaan als je van buiten naar binnen gaat. Eigenlijk niet te voorkomen bij normaal gebruik. Een beschermhoes vermindert het wel maar niet geheel.

En tenslotte verlies of diefstal. Dit hoor ik in de praktijk veel minder maar het komt wel voor. Diefstal komt nauwelijks nog voor sinds je de toestellen kunt blokkeren (zogenaamde Boefproof) maar verlies wel. Mensen verliezen of vergeten nu eenmaal dingen.

Al de bovenstaande ellende kan voorkomen met een simpele verzekering!

Zie https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/verzekeringen.shtml.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen